Jätelaki uudistui
JÄTELAKI UUDISTUI
JÄTELAIN UUDISTUKSEN TAUSTALLA
Uusi jätelaki (Finlex) astui voimaan heinäkuussa 2021. Muutokset jätteiden keräyksessä, lajittelussa ja kuljetuksissa toteutuvat vähitellen vuoden 2024 loppuun mennessä. Jätelain uudistuksen taustalla ovat EU:n jäsenmailleen asettamat tavoitteet vähentää jätteen määrää, lisätä uudelleen käyttöä ja kierrätystä. Lajiltaan ja laadultaan erilaiset jätteet on lajiteltava ja kerättävä erikseen kierrätystä varten. Erilliskerättyä jätettä ei enää saa viedä kaatopaikalle eikä poltettavaksi. Lakimuutoksilla tähdätään käytännössä siihen, että yhdyskuntajätteestä kierrätetään 65 prosenttia ja pakkausjätteestä 70 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
MITÄ MUUTOKSIA UUDISTUNUT JÄTELAKI TUO?
Uusi jätelaki tuo muutoksia mm. kiinteistönhaltijoille, kunnille, jätteiden tuottajille, kuljettajille ja käsittelijöille. Ympäristäministeriön ohjeistus:Jätelaki ja asetukset – mikä muuttui, miten toimin?
ASUINKIINTEISTÖT
Uudistunut jätelaki koskee kaikkia vähintään viiden huoneiston asuinkiinteistöjä taajamissa bio- ja pakkausjätteiden osalta sekä kaikkia asuinkiinteistöjä yli 10 000 asukkaan taajamissa biojätteen osalta.
Jätteiden lajittelu
Uuden jätelain myötä jätteiden lajittelua lisätään. Kaikkien taajama-alueiden vähintään viiden huoneiston asuinkiinteistöjen tulisi järjestää erilliskeräys seuraaville jätelajeille: sekajäte, biojäte, kartonkipakkaukset, muovipakkaukset, metalli (pakkaukset ja pienmetalli), lasipakkaukset, keräyspaperi.
Asuinkiinteistön on toteutettava biojätteen lajittelu joko liittymällä kiinteistökohtaiseen biojätteenkuljetukseen tai kompostoimalla biojätteet haittaeläimiltä suojatussa kompostorissa. Kompostoinnista tehdään ilmoitus jätehuoltoviranomaiselle.
Taajaman ulkopuolella:
Valtioneuvoston asetus ei velvoita jätteiden erilliskeräykseen kiinteistöllä. Kunta voi jätehuoltomääräyksissään kuitenkin asettaa asetusta tiukempia vaatimuksia kiinteistöllä tapahtuvasta erilliskeräyksestä.
Asukkaita palvelevat kunnan ja pakkausten tuottajan järjestämät jätteen alueelliset vastaanottopaikat.
Kesämökki tai muu vapaa-ajan asunto
Kesäasukkaita palvelevat kunnan ja pakkausten tuottajan järjestämät jätteen alueelliset vastaanottopaikat. Valtioneuvoston asetuksessa ei velvoita erilliskeräykseen kiinteistöllä, jos vapaa-ajan asunto sijaitsee taajaman ulkopuolella.
Kunta voi kuitenkin jätehuoltomääräyksissään asettaa erilliskeräysvaatimuksia ja, jos vapaa-ajan asunto sijaitsee taajamassa, jätelain 15 §:n 2 momentissa määriteltyjen edellytysten täyttyessä poiketa asetuksessa säädetystä erilliskeräysvaatimuksesta korkeintaan 5 vuoden määräajaksi.
Lisäksi on järjestettävä puutarha- ja puistojätteen, tekstiilijätteen ja suurikokoisten käytöstä poistettujen esineiden sekä muun kuin pakkausmuovi-, pakkauspaperi-, pakkauskartonki-, pakkauslasi- ja metallijätteen erilliskeräys mahdollisuuksien mukaan.
Biojätteen erilliskeräyksen voi korvata kiinteistöllä tapahtuvalla kompostoinnilla tai muulla vastaavalla pienimuotoisella käsittelyllä. Käsittely tulee toteuttaa jäteasetuksen 12 §:ssä säädettyjen vähimmäisvaatimusten mukaisesti. Myös kunta voi jätehuoltomääräyksillään asettaa vaatimuksia biojätteen pienimuotoiselle käsittelylle.
MUUT KUIN ASUINKIINTEISTÖT
Elinkeinotoiminnan ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan harjoittajan (jätteen haltijan) on heinäkuusta 2022 lähtien järjestettävä toiminnassaan syntyvän yhdyskuntajätteen erilliskeräys, jos kiinteistö sijaitsee taajamassa tai asema- tai yleiskaavoitetulla palvelu-, matkailu- tai työpaikka-alueella ja jos toiminnassa syntyy jätettä keskimäärin vähintään seuraavasti:
muuta biojätettä kuin puutarha- tai puistojätettä 10 kg viikossa
muovipakkausjätettä 5 kg viikossa
paperi- ja kartonkipakkausjätettä 5 kg viikossa
lasipakkausjätettä 2 kg viikossa
metallipakkausjätettä ja muuta pienikokoista metallijätettä yhteensä 2 kg viikossa
JÄTTEEN LAJITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Jokaisessa yli viiden huoneen taloyhtiössä on taajama-alueella oltava jätepiste, jossa jätteen erillislajittelu tapahtuu. Jätelajit kerätään 7 eri ryhmään: sekajäte, biojäte, kartonkipakkaukset, muovipakkaukset, metalli (pakkaukset ja pienmetalli), lasipakkaukset, keräyspaperi. Taloyhtiö voi joutua laajentamaan jätepistettä ja lisäämään uusia jäteastiota.
Kierrätyksen määrän lisääminen nostaa jätehuollon kokonaiskustannuksia, mutta toisaalta kalliin sekajätteen määrä vähenee, mikä pienentää jätehuoltokustannuksia.
xxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxx